Τράπεζα Θεμάτων
www.trapeza-thematon.gr
| Τύπος Σχολείου: | Γενικό Λύκειο | Τάξη: | Α' Λυκείου |
|---|---|---|---|
| Μάθημα: | Φυσική | Θέμα: | 4 |
| Κωδικός Θέματος: | 13701 | Ύλη: | 1.1 ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΗ ΚΙΝΗΣΗ 1.1.9. Οι εξισώσεις προσδιορισμού της ταχύτητας και της θέσης ενός κινητού στην ευθύγραμμη ομαλά μεταβαλλόμενη κίνηση 1.2 ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΣΕ ΜΙΑ ΔΙΑΣΤΑΣΗ 1.2.3 Ο πρώτος νόμος του Νεύτωνα 1.3 ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ 1.3.4 Ανάλυση δύναμης σε συνιστώσες 1.3.7 Ο νόμος της τριβής 1.3.9 Ο δεύτερος νόμος του Νεύτωνα σε διανυσματική και σε αλγεβρική μορφή |
| Τύπος Σχολείου: | Γενικό Λύκειο |
|---|---|
| Τάξη: | Α' Λυκείου |
| Μάθημα: | Φυσική |
| Θέμα: | 4 |
| Κωδικός Θέματος: | 13701 |
| Ύλη: | 1.1 ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΗ ΚΙΝΗΣΗ 1.1.9. Οι εξισώσεις προσδιορισμού της ταχύτητας και της θέσης ενός κινητού στην ευθύγραμμη ομαλά μεταβαλλόμενη κίνηση 1.2 ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΣΕ ΜΙΑ ΔΙΑΣΤΑΣΗ 1.2.3 Ο πρώτος νόμος του Νεύτωνα 1.3 ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ 1.3.4 Ανάλυση δύναμης σε συνιστώσες 1.3.7 Ο νόμος της τριβής 1.3.9 Ο δεύτερος νόμος του Νεύτωνα σε διανυσματική και σε αλγεβρική μορφή |
| Τελευταία Ενημέρωση: 22-Ιουν-2023 | |
ΘΕΜΑ 4
Νεαρή σκιέρ που μαζί με τον εξοπλισμό της έχει μάζα, \(𝑚=50\ 𝑘𝑔\) τη χρονική στιγμή \(𝑡_0=0\) διέρχεται από το σημείο \(Α\) οριζόντιας χιονισμένης πίστας με ταχύτητα μέτρου \(11 m/s\). Το οριζόντιο τμήμα της πίστας στο τέλος του οποίου βρίσκεται ο τερματισμός (σημείο \(Β\)) έχει μήκος \(22\ m\) και κατά μήκος του η αθλήτρια χρησιμοποιεί συνέχεια τα μπαστούνια στήριξης με αποτέλεσμα να της ασκείται δύναμη σταθερού μέτρου \(F = 250\ N\) η οποία σχηματίζει γωνία \(φ\) με την οριζόντια πίστα. Αφού η αθλήτρια τερματίσει παύει να χρησιμοποιεί τα μπαστούνια, οπότε η \(\vec{F}\) καταργείται και ταυτόχρονα εισέρχεται σε πλαγιά γωνία κλίσης επίσης \(φ\) με αποτέλεσμα να επιβραδυνθεί και τελικά να σταματήσει (σημείο \(Γ\)).
Δεδομένου ότι σε όλη τη διάρκεια της κίνησης τα πέδιλα της σκιέρ με το χιόνι παρουσιάζουν συντελεστή τριβής ολίσθησης \(𝜇=0,5\):
4.1) να υπολογίσετε το μέτρο της κάθετης δύναμης επαφής \(\vec{N}\), στην οριζόντια πίστα,
Μονάδες 6
4.2) να αποδείξετε ότι στην οριζόντια πίστα \((ΑΒ)\), η σκιέρ εκτελεί ευθύγραμμη ομαλή κίνηση.
Μονάδες 6
4.3) να υπολογίσετε τη χρονική στιγμή όπου η αθλήτρια ακινητοποιείται στην πλαγιά καθώς και το μήκος της διαδρομής που διάνυσε από το σημείο \(Α\) έως το σημείο \(Γ\).
Μονάδες 8
4.4) Να υπολογίσετε το μέτρο της δύναμης που ασκείται από την πλαγιά στην αθλήτρια κατά τη διάρκεια της κίνησής της σε αυτήν.
Μονάδες 5
Να θεωρήσετε ότι η σκιέρ και ο εξοπλισμός έχουν συμπεριφορά υλικού σημείου, ότι η ταχύτητα στη βάση της πλαγιάς είναι ίσου μέτρου με την ταχύτητα εξόδου από το οριζόντιο επίπεδο και ότι στο σημείο \(Β\) δεν συμβαίνει καμία αναπήδηση.
Δίνονται, \(𝜂𝜇𝜑=0,8\), \(𝜎𝜐𝜈𝜑=0,6\) και η επιτάχυνση της βαρύτητας, \(𝑔=10\dfrac{𝑚}{𝑠^2}\).
Απάντηση Θέματος:
Ενδεικτική λύση:
Στο σχήμα έχουν σχεδιαστεί τόσο οι δυνάμεις που ασκούνται στην σκιέρ στο οριζόντιο επίπεδο όσο και στην πλαγιά. Στο οριζόντιο τμήμα της διαδρομής η δύναμη \(\vec{F}\) έχει αναλυθεί σε συνιστώσες σε άξονα παράλληλο και κάθετο στο οριζόντιο επίπεδο αντίστοιχα, ενώ στην πλαγιά η \(\vec{F}\) έχει καταργηθεί και η δύναμη του βάρους έχει αναλυθεί σε συνιστώσες σε άξονα παράλληλο και κάθετο στην πλαγιά.
4.1) Οριζόντιο επίπεδο
Για τα μέτρα των δυνάμεων που έχουν σχεδιαστεί υπολογίζουμε:
$$𝐹_𝑥=𝐹\cdot 𝜎𝜐𝜈𝜑=150\ 𝑁$$ $$𝐹_𝑦=𝐹\cdot 𝜂𝜇𝜑=200\ 𝑁$$ $$𝑤=𝑚\cdot 𝑔=500\ 𝑁$$
Στον κατακόρυφο άξονα ισχύει ο 1ος νόμος του Newton, οπότε:
$$∑F_𝑦 =0$$ $$\Rightarrow \vec{N} +\vec{F_𝑦}+ \vec{w}=0$$ $$\Rightarrow 𝑁=𝑤−𝐹_𝑦=300\ 𝑁$$
Μονάδες 6
4.2) Από το νόμο της τριβής, υπολογίζουμε το μέτρο της τριβής στην οριζόντια πίστα:
$$𝛵=𝜇\cdot 𝛮=0,5\cdot 300\ 𝛮=150\ 𝛮$$
Μονάδες 3
Στη συνέχεια υπολογίζουμε το μέτρο της συνισταμένης δύναμης στον οριζόντιο άξονα λαμβάνοντας ως θετική τη φορά της κίνησης:
$$∑𝐹_𝑥=𝐹_𝑥−𝛵$$ $$=(150−150)𝛮=0$$
Άρα στην οριζόντια πίστα \((ΑΒ)\), η σκιέρ εκτελεί ευθύγραμμη ομαλή κίνηση.
Μονάδες 3
4.3) Από την εξίσωση κίνησης στην οριζόντια πίστα \((ΑΒ)\) υπολογίζουμε τη χρονική στιγμή που η αθλήτρια τερματίζει (σημείο \(Β\)):
$$\begin{align}𝛥𝑥&=𝜐\cdot 𝛥𝑡\\ 22&=11\cdot (𝑡_1−𝑡_0)\\ 𝑡_1&=\dfrac{22}{11}𝑠\\ t_1&=2𝑠\end{align}$$
Πλαγιά
Για τα μέτρα των δυνάμεων που έχουν σχεδιαστεί υπολογίζουμε:
$$𝑤_𝑥=𝑤\cdot 𝜂𝜇𝜑=400\ 𝑁$$ $$𝑤_𝑦=𝑤\cdot 𝜎𝜐𝜈𝜑=300\ 𝑁$$
Μονάδες 2
Στον άξονα που είναι κάθετος στην πλαγιά ισχύει ο 1ος νόμος του Newton, οπότε:
$$\begin{align}∑\vec{F}_𝑦&=0\\ \vec{N'}+ \vec{w}_𝑦&=0\\ 𝛮'=𝑤_𝑦&=300 𝑁\end{align}$$
Από το νόμο της τριβής, υπολογίζουμε το μέτρο της τριβής στην πλαγιά:
$$𝛵'=𝜇\cdot 𝛮'=0,5\cdot 300\ 𝛮=150\ 𝛮$$
Μονάδες 2Εφαρμόζουμε το 2ο νόμο του Newton στον άξονα της κίνησης λαμβάνοντας ως θετική τη φορά της ταχύτητας:
$$\begin{align}∑\vec{F}_𝑥&=𝑚\cdot \vec{α}\\ \Rightarrow −𝛵'−𝑤_𝑥&=𝑚\cdot 𝑎\\ \Rightarrow −550&=50 𝛼\\ \Rightarrow 𝛼&=−11\dfrac{𝑚}{𝑠^2}\end{align}$$
Μονάδες 2Η σκιέρ εκτελεί ευθύγραμμη ομαλά επιβραδυνόμενη κίνηση και τελικά ακινητοποιείται. Από την εξίσωση ταχύτητας σε αυτήν την κίνηση υπολογίζουμε τη χρονική στιγμή της ακινητοποίησης:
$$𝜐=𝜐_0+𝛼\cdot 𝛥𝑡$$ $$\Rightarrow 0=11−11\cdot 𝛥𝑡$$ $$\Rightarrow 𝛥𝑡=1\ 𝑠$$ $$\Rightarrow (𝑡_2−𝑡_1)=1\ 𝑠$$ $$\Rightarrow 𝑡_2=3\ 𝑠$$
και από την εξίσωση κίνησης το μήκος \(d\):
$$𝑑=𝜐_0\cdot 𝛥𝑡+\dfrac{1}{2}\cdot 𝑎\cdot 𝛥𝑡^2$$ $$\Rightarrow d=(11−5,5)\ 𝑚=5,5\ 𝑚$$
Άρα, το συνολικό μήκος της διαδρομής θα είναι:$$(ΑΒ)+(ΒΓ)=(22+5,5)𝑚=27,5 𝑚$$
Μονάδες 2
4.4) Η δύναμη που ασκείται από την πλαγιά στην αθλήτρια κατά τη διάρκεια της κίνησής της σε αυτήν, είναι η συνισταμένη της τριβής \(𝛵'\) και της κάθετης δύναμης επαφής \(𝛮'\) και έχει μέτρο:
$$𝛢=\sqrt{(𝛵')^2+(𝛮')^2}=150\sqrt{5}\ 𝛮$$
Μονάδες 5
Σχόλιο (Οι μαθητές μπορούν να προχωρήσουν, ανάλογα με τη στρατηγική που θα επιλέξουν, στην ανάλυση δυνάμεων και στον υπολογισμό των αντίστοιχων μέτρων σε διάφορα σημεία της λύσης. Για το σωστό σχήμα, την ανάλυση των δυνάμεων και τους σωστούς υπολογισμούς να βαθμολογηθούν μέχρι και με 5 Μονάδες)
Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida).