Τράπεζα Θεμάτων
www.trapeza-thematon.gr
| Τύπος Σχολείου: | Γενικό Λύκειο | Τάξη: | Β' Λυκείου |
|---|---|---|---|
| Μάθημα: | Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία | Θέμα: | 1 |
| Κωδικός Θέματος: | 16840 | Ύλη: | Θεματική Ενότητα 4: Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης - Κοινωνικά Δίκτυα |
| Τύπος Σχολείου: | Γενικό Λύκειο |
|---|---|
| Τάξη: | Β' Λυκείου |
| Μάθημα: | Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία |
| Θέμα: | 1 |
| Κωδικός Θέματος: | 16840 |
| Ύλη: | Θεματική Ενότητα 4: Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης - Κοινωνικά Δίκτυα |
| Τελευταία Ενημέρωση: 14-Απρ-2022 | |
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ (ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ)
B΄ ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΛ
Κείμενο 1
[Η τηλεόραση ως «φθηνή πολυτέλεια»]
Το παρακάτω άρθρο (διασκευή) υπογράφεται από την Μαριάννα Τζιαντζή και δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Καθημερινή στις 15.5.2011.
Πρόσφατα άκουσα τυχαία έναν άνδρα γύρω στα 35 - 40 να περιγράφει πόσο όμορφα θα περνάει τώρα που απολύθηκε. «Δεν τους έχω ανάγκη», έλεγε σαν να προσπαθούσε να δώσει κουράγιο στον εαυτό του. «Έχω την τηλεόραση plasma, 42 ίντσες όλες δικές μου, φαγητό τζάμπα, γιατί να δουλεύω για ένα κομμάτι ψωμί; Όλη μέρα ξάπλα μπρος στην plasma». Δεν ξέρω ποιος θα του εξασφαλίζει τη δωρεάν σίτιση. Ενδεχομένως οι συνταξιούχοι γονείς ή κάποιο εισόδημα στο χωριό. Όμως, ο άνθρωπος αυτός θέλοντας να δώσει κουράγιο στον εαυτό του περιέγραφε μια ονειρική ζωή αεργίας και αέναης τηλεθέασης.
H μεγάλη έγχρωμη τηλεόραση με επίπεδη οθόνη, ο ηλεκτρονικός υπολογιστής, το κινητό τηλέφωνο δεν είναι πια σημάδια πλούτου, αλλά βασικά αγαθά. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της φετινής απογραφής πληθυσμού στο Μεξικό, τα νοικοκυριά που έχουν τηλεόραση (93%) είναι περισσότερα από αυτά που διαθέτουν ψυγείο (82%) ή ντους (65%), «κάτι αρκετά περίεργο για μια ζεστή χώρα με φριχτή τηλεόραση», παρατηρεί σοκαρισμένος ο συντάκτης του σχετικού άρθρου στο περιοδικό «Εconomist».
Σε μια έρευνα για την πείνα στον κόσμο, στο τρέχον τεύχος ενός άλλου περιοδικού, του «Foreign Policy», οι μελετητές ρωτούν έναν πάμπτωχο χωρικό στην Ινδονησία γιατί αγόρασε τηλεόραση, τη στιγμή που η οικογένειά του λιμοκτονεί. Εκείνος γελάει και απαντά: «Μα, η τηλεόραση είναι πιο σημαντική από το φαγητό!». Και όχι μόνο η τηλεόραση, αλλά και το κινητό τηλέφωνο. Μετανάστες που δεν έχουν ούτε στρώμα να πλαγιάσουν χρειάζονται το κινητό, για να επικοινωνούν με συγγενείς και συμπατριώτες τους στην Ευρώπη ή στην πατρίδα τους. Η μικρή αυτή συσκευή γίνεται η πυξίδα που τους βοηθάει να μη θαλασσοπνίγονται. Οι ίδιοι οι πρόσφυγες αποτυπώνουν στο βίντεο του κινητού τους τις στιγμές του απόπλου από τις ακτές της Bόρειας Αφρικής των σαπιοκάραβων που θα τους μεταφέρουν στη Λαμπεντούζα (αν σταθούν τυχεροί και δεν τους καταπιεί η φονική Μεσόγειος). Γέλια, χαρές και το καράβι σαλπάρει. […]
Κείμενο 2
Στου Χατζηφράγκου (απόσπασμα)
Το κείμενο ανήκει στον Κοσμά Πολίτη (1888 – 1974) από το ομώνυμο μυθιστόρημά του και περιλαμβάνεται στο έργο του Τα σαραντάχρονα μιας χαμένης πολιτείας, Αθήνα 2007.
[…] Κάτι μας ξύπνησε μέσα στη νύχτα. Η κάψα; Οι φωνές; Σκυλιά ουρλιάζανε. Η φωτιά είτανε μακριά. Καρατάρησα \(^1\) με το μάτι πως θα ’χε φτάσει από το Μπασμαχανέ στον Άι - Δημήτρη, αφού είχε πάρει σβάρνα ολάκερη την Αρμενιά. Μας χώριζε πάνω από ένα μίλι ακόμα. […] Η Κατερίνα με κοίταξε στα μάτια. Μη νοιάζεσαι, της λέω, κι εδώ να ’ρθει η φωτιά, θα τη σταματήσει τ’ Αλάνι \(^2\). Το ξυπνητήρι έδειχνε κοντά έντεκα η ώρα. Θα ’χαμε κοιμηθεί καμιά δυο ώρες.
Σιγά σιγά, πήρε τ’ αφτί μου ένα βουητό, σα να κύλαγε άγριο ποτάμι, ξεχειλούσε κατά δω, ζύγωνε ολοένα. Και ξαφνικά, μπουκάρανε απ’ τα σοκάκια κοπάδι ανθρώποι, σκυφτοί, αλαφιασμένοι, μ’ ένα μπόγο στον ώμο, μ’ ένα μωρό στην αγκαλιά, μ’ ένα τέντζερε \(^3\) στα χέρια ή μ’ ένα μύλο του καφέ, πράματα ασυλλόγιστα, τρελά, μουγγοί, ούτε γυναίκες στριγγλίζανε ούτε γέροι να βογγάνε ούτε μωρά να κλαψαρίζουνε - μονάχα σούρσιμο στο χώμα και ποδοβολητό. Μουγγοί, σκυφτοί, μ’ αγριεμένα μούτρα, τραβάγανε μπροστά. Φόρεσα ένα παντελόνι πάνω από τη νυχτικιά μου και κατέβηκα στ’ Αλάνι. Πέσαμε πλάι τους.
-Βρε παιδιά, πού πάτε;
Δείξανε μπροστά.
-Σταθείτε, βρε παιδιά, δεν έχει φόβο εδώ, μπείτε στα σπίτια μας, είναι δικά σας. Μπείτε να ξαποστάσετε.
-Δεν αποκρίνονταν, μόνο τραβάγανε μπροστά.[…] Ένας παπάς οδήγαγε μπροστά ένα δεύτερο κοπάδι.
-Αμάν, πού πάτε, βρε παιδιά;
Αμάν, αμάν! Η φωτιά τους είχε κάψει τη μιλιά, τους στέγνωσε το σάλιο. Κι ο ρόλος της φωτιάς ούρλιαζε τώρα, γέμιζε τον αέρα. Μπρος από τον παπά, ένα παιδάκι, ανίδεο, κύλαγε το τσέρκι του, ευτυχισμένο.
Ένα γρήγορο ποδοβολητό ακούστηκε σε κάποιο καλντερίμι. Οι Τούρκοι! […]
\(^1\) υπολόγισα
\(^2\) τοποθεσία στου Χατζηφράγκου που ήταν συνοικία της Σμύρνης
\(^3\) χάλκινη χύτρα
ΘΕΜΑΤΑ
ΘΕΜΑ 1 (μονάδες 35)
1ο υποερώτημα (μονάδες 10)
Σε 60 περίπου λέξεις να πυκνώσεις το περιεχόμενο των δύο πρώτων παραγράφων του Κειμένου 1.
Μονάδες 10
2ο υποερώτημα (μονάδες 10)
Αν ληφθεί υπόψη ότι στόχοι του Προλόγου είναι να εισαγάγει τον αναγνώστη στο θέμα και να προσελκύσει το ενδιαφέρον του, να εξετάσεις με συντομία τον βαθμό στον οποίο η αρθρογράφος του Κειμένου 1 πετυχαίνει να ανταποκριθεί στους παραπάνω στόχους. Μονάδες 10
3ο υποερώτημα (μονάδες 15)
Να εντοπίσεις στο Κείμενο 1 πέντε λέξεις ή φράσεις που προδίδουν ένα πιο απλό, καθημερινό λεξιλόγιο (μονάδες 10) και να δικαιολογήσεις την επιλογή της αρθρογράφου σε σχέση με το θέμα που προσεγγίζει (μονάδες 5).
Μονάδες 15
ΘΕΜΑ 4 (μονάδες 15)
Στο Κείμενο 2 περιγράφεται ένα γεγονός που διαδραματίζεται μέσα στη νύχτα. Να ερμηνεύσεις με σχετικές αναφορές τη συναισθηματική αντίδραση του αφηγητή, αλλά και όσων περνούν βιαστικά από τη συνοικία του. Η ερμηνεία σου να εκτείνεται σε 100-150 λέξεις.
Μονάδες 15
Απάντηση Θέματος:
Ενδεικτικές Απαντήσεις
(Επισημαίνεται ότι οι απαντήσεις που προτείνονται για τα θέματα είναι ενδεικτικές. Κάθε άλλη απάντηση, κατάλληλα τεκμηριωμένη, θεωρείται αποδεκτή.)
ΘΕΜΑ 1 (μονάδες 35)
1ο υποερώτημα (μονάδες 10)
Η αρθρογράφος προβληματίζεται με αφορμή τη δήλωση ενός άνεργου για τη θέση που έχει η τηλεόραση στη ζωή του. Αναρωτιέται για τον τρόπο που θα καλύψει τις βιοποριστικές του ανάγκες και την απογοήτευσή του από τα οικονομικά προβλήματα. Παρατηρεί ότι αποτελέσματα ερευνών αποκαλύπτουν πως οι βασικές ανάγκες δεν είναι προτεραιότητα σε χώρες, όπως το Μεξικό, αλλά αντίθετα τα τεχνολογικά μέσα επικοινωνίας θεωρούνται απαραίτητα αγαθά.
2ο υποερώτημα (μονάδες 10)
Η αρθρογράφος ξεκινώντας το κείμενό της με τη δήλωση ενός άνεργου πετυχαίνει να εισάγει με άμεσο και ελκυστικό τρόπο στο κύριο θέμα που είναι ο τρόπος που η τηλεόραση έχει κυρίαρχη θέση στη ζωή των ανθρώπων καλύπτοντας κενά που δημιουργούν οι δυσκολίες της ζωής. Επιπλέον, καταφέρνει να προσελκύσει το ενδιαφέρον, να δημιουργήσει πρωτοτυπία αποφεύγοντας κοινότοπες εισαγωγές με γενικές αναφορές στην εποχή μας. Αιφνιδιάζει τον αναγνώστη, δημιουργεί περιέργεια και κατά συνέπεια ανταποκρίνεται στους στόχους του προλόγου.
3ο υποερώτημα (μονάδες 15)
φαγητό τζάμπα
για ένα κομμάτι ψωμί
Όλη μέρα ξάπλα
ούτε στρώμα να πλαγιάσουν
να μη θαλασσοπνίγονται
Με τις παραπάνω επιλογές το νόημα του κειμένου γίνεται πιο εύληπτο και κατανοητό, καθώς πρόθεση της αρθρογράφου είναι να προβληματίσει για τη θέση που έχουν τα τεχνολογικά μέσα επικοινωνίας στη ζωή των ανθρώπων από φτωχές χώρες. Αυτή η επιρροή είναι μεγάλη, καθώς τα μέσα αυτά έχουν υποκαταστήσει βασικές ανάγκες, έχουν καλύψει συναισθηματικά κενά και βοηθούν να ξεπεραστούν ανυπέρβλητες δυσκολίες επιβίωσης.
ΘΕΜΑ 4(μονάδες 15)
Ο/Η μαθητής/-τρια παρατηρεί τον τρόπο που η φωτιά μέσα στη νύχτα δημιούργησε τις προϋποθέσεις, για να στηθεί με κινηματογραφικό τρόπο ένα σκηνικό αρχαίας τραγωδίας που προαναγγέλλει μια μεγάλη καταστροφή. Ο αφηγητής με ψυχραιμία καθησυχάζει τη γυναίκα του. Θεωρεί την αναστάτωση προσωρινή και με ευγένεια ψυχής προσκαλεί το πλήθος των ανθρώπων που περνούν από τη συνοικία στο σπίτι του («μπείτε στα σπίτια μας, είναι δικά σας. Μπείτε να ξαποστάσετε»). Η αγάπη του για τους λαϊκούς ανθρώπους είναι εμφανής. Είναι πρόθυμος να βοηθήσει, τους ακολουθεί και ψάχνει απαντήσεις («Πέσαμε πλάι τους. - Βρε παιδιά, πού πάτε;») Η σιωπή τους τον κάνει να αγανακτεί («Αμάν, πού πάτε, βρε παιδιά;»). Άνθρωποι κάθε ηλικίας, αναστατωμένοι, άνδρες, γυναίκες, παιδιά με τα λιγοστά υπάρχοντά τους και τον ανείπωτο βουβό πόνο, εγκαταλείπουν τις εστίες τους για να σωθούν από τη μανία της φωτιάς και των Τούρκων («κοπάδι ανθρώποι, σκυφτοί, αλαφιασμένοι, μ’ ένα μπόγο στον ώμο, μ’ ένα μωρό στην αγκαλιά, μ’ ένα τέντζερε \(^1\) στα χέρια ή μ’ ένα μύλο του καφέ, πράματα ασυλλόγιστα, τρελά, μουγγοί, ούτε γυναίκες στριγγλίζανε ούτε γέροι να βογγάνε ούτε μωρά να κλαψαρίζουνε»). Παίρνουν ένα δρόμο χωρίς επιστροφή.
\(^1\) χάλκινη χύτρα
Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida).