Τράπεζα Θεμάτων

www.trapeza-thematon.gr

Τύπος Σχολείου: Γενικό Λύκειο Τάξη: Β' Λυκείου
Μάθημα: Ιστορία Θέμα: 1
Κωδικός Θέματος: 24524 Ύλη: 2.7. Οικονομία και κοινωνία στη Δυτική Ευρώπη. Το σύστημα της φεουδαρχίας 4.6. Οι Οθωμανοί και η ραγδαία προέλασή τους
Τύπος Σχολείου: Γενικό Λύκειο
Τάξη: Β' Λυκείου
Μάθημα: Ιστορία
Θέμα: 1
Κωδικός Θέματος: 24524
Ύλη: 2.7. Οικονομία και κοινωνία στη Δυτική Ευρώπη. Το σύστημα της φεουδαρχίας 4.6. Οι Οθωμανοί και η ραγδαία προέλασή τους
Τελευταία Ενημέρωση: 24-Μαΐ-2023

ΙΣΤΟΡΙΑ Β' ΤΑΞΗΣ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
1ο ΘΕΜΑ
1.α.
(Ι) Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις ως προς την ορθότητά τους γράφοντας τη λέξη «σωστό» ή «λάθος» δίπλα στον αριθμό που αντιστοιχεί στην κάθε πρόταση:

  1. Η εικονομαχία μπορεί να θεωρηθεί καρπός της βούλησης ορισμένων αυτοκρατόρων με ιδιότυπες θρησκευτικές ιδέες.

  2. Ο Κωνσταντίνος – Κύριλλος επινόησε το λεγόμενο γλαγολιτικό αλφάβητο.

  3. Η γεωργική επανάσταση στη Δυτική Ευρώπη του 11ου αιώνα εκφράζεται με αύξηση των καλλιεργούμενων εκτάσεων και τεχνολογικές καινοτομίες.

  4. Η περίοδος της Φραγκοκρατίας στον ελλαδικό χώρο δεν είχε μεγάλη διάρκεια.

  5. Η αυτοκρατορία της Τραπεζούντας δεν άσκησε μεγάλη επίδραση στις τύχες του Βυζαντίου.

(Μονάδες 5)

(ΙΙ) Να επιλέξετε και να γράψετε τη σωστή απάντηση για κάθε ομάδα από τις ακόλουθες ερωτήσεις:

  1. Ο νόμος που υποχρέωνε τους εύπορους γείτονες να καταβάλλουν τους φόρους των φτωχών αγροτών της κοινότητας, την εποχή των Μακεδόνων αυτοκρατόρων, ονομαζόταν :
    α. Πρόχειρος Νόμος
    β. Επαναγωγή
    γ. αλληλέγγυον
    δ. Βασιλικά

  2. Κύρια αιτία του Σχίσματος του 1054 υπήρχε η διεκδίκηση της πρωτοκαθεδρίας στο χριστιανικό κόσμο εκ μέρους:
    α. της Ρώμης
    β. της Βενετίας
    γ. της Κωνσταντινούπολης
    δ. των Σλάβων

  3. Κληρονόμος των πνευματικών παραδόσεων και των πολιτικών ιδεών του Βυζαντίου φιλοδόξησε, μετά την Άλωση, να γίνει:
    α. η Ιταλία
    β. η Ρωσία
    γ. η Δύση
    δ. η Οθωμανική Αυτοκρατορία

  4. Το έργο της ηθικοπνευματικής ανασυγκρότησης και της αποσαφήνισης του καθολικού δόγματος ανέλαβε:
    α. η Ιερά Εξέταση
    β. η λογοκρισία
    γ. η Σύνοδος του Τρέντο
    δ. το τάγμα των μοναχών

  5. Ο Όρκος του σφαιριστηρίου για δέσμευση καθιέρωσης συντάγματος στη Γαλλία (20 Ιουνίου 1789) δόθηκε από τους εκπροσώπους:
    α. του κλήρου
    β. της Τρίτης Τάξης
    γ. των ευγενών
    δ. του βασιλιά

(Μονάδες 5)

Μονάδες 10

1.β. Να εξηγήσετε το περιεχόμενο των ιστορικών όρων: φέουδο, γενίτσαροι.
Μονάδες 7+8=15


Απάντηση Θέματος:

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
1.α.
(Ι) 1Λ, 2Σ, 3Σ, 4Λ, 5Σ
(ΙΙ) 1γ, 2α, 3β, 4γ, 5β
1.β.
φέουδο : Κεφάλαιο 2, 7. Οικονομία και κοινωνία στη Δυτική Ευρώπη. Το σύστημα της φεουδαρχίας, α. Χαρακτηριστικά και εξέλιξη, «[…] Οι ιεραρχικά ανώτεροι άρχοντες … ονομαζόταν φέουδο […]».
γενίτσαροι : Κεφάλαιο 4, 6. Οι Οθωμανοί και η ραγδαία προέλασή τους, β. Η οργάνωση του κράτους των Οθωμανών, «[…] Το σώμα των ιππέων τιμαριούχων … διοικητικών υπαλλήλων και στρατιωτών […]».

Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida).