Τράπεζα Θεμάτων

www.trapeza-thematon.gr

Τύπος Σχολείου: Γενικό Λύκειο Τάξη: Α' Λυκείου
Μάθημα: Ιστορία Θέμα: 3
Κωδικός Θέματος: 25208 Ύλη: Το έργο του Μ. Αλεξάνδρου
Τύπος Σχολείου: Γενικό Λύκειο
Τάξη: Α' Λυκείου
Μάθημα: Ιστορία
Θέμα: 3
Κωδικός Θέματος: 25208
Ύλη: Το έργο του Μ. Αλεξάνδρου
Τελευταία Ενημέρωση: 24-Μαΐ-2023

ΙΣΤΟΡΙΑ Α' ΤΑΞΗΣ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
3ο ΘΕΜΑ
Συνδυάζοντας τις ιστορικές σας γνώσεις με τις απαραίτητες πληροφορίες από τις ιστορικές πηγές που σας δίνονται, να αναφερθείτε:

α. στον τρόπο με τον οποίο προώθησε το σύστημα της νομισματικής οικονομίας ο Μ. Αλέξανδρος.
(Μονάδες 15)

β. στις επιπλέον πληροφορίες που αντλούμε από τις λεπτομέρειες και τα σύμβολα των νομισμάτων.
(Μονάδες 10)

Μονάδες 25

ΕΙΚΟΝΑ

Χρυσός στατήρας του Μ. Αλεξάνδρου, 323 π.Χ., κοπής Μέμφιδος (Αίγυπτος). Κεφαλή της Αθηνάς κοιτάζοντας προς τα δεξιά και φορώντας κορινθιακό κράνος διακοσμημένο με γρύπα και επιγραφή «AΛEΞANΔPOY». Απεικόνιση φτερωτής Νίκης που κρατά στεφάνη και στυλίδα, με κηρύκειο κάτω από το δεξί φτερό.
Classical Numismatic Group, Inc. http://www.cngcoins.com Αρχαιολογικό Μουσείο Αμφίπολης

ΚΕΙΜΕΝΟ
Συγκεντρωτική ήταν, λοιπόν, η οργάνωση των «δημοσιονομικών» λειτουργιών και υπηρεσιών του Αλεξάνδρου. Όλοι οι κατά τόπους αρμόδιοι υπάγονταν σε έναν γενικό θησαυροφύλακα. Η συγκεντρωτική αυτή οργάνωση διευκόλυνε και την χάραξη μιας ενιαίας νομισματικής πολιτικής. Και τούτο είναι βαρυσήμαντο. Για πρώτη φορά στην ιστορία βλέπουμε να καθιερώνεται ένα ενιαίο νόμισμα, ενιαίο σε μια πολύ μεγάλη περιοχή του κόσμου. Στο σημείο τούτο, όπως και σε πολλά άλλα, ο Αλέξανδρος πρόλαβε τη Ρώμη.

Κανελλόπουλος, Π., «Η δημοσιονομική πολιτική του Αλεξάνδρου», ΙΕΕ, τόμ. Δ, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα 1977, σ. 223.


Απάντηση Θέματος:

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Η απάντηση στο ερώτημα απαιτεί τη συγκριτική ανάγνωση δύο διαφορετικών τύπων ιστορικής πηγής, εικονιζόμενου αντικειμένου (ΕΙΚΟΝΑ) και γραπτού παραθέματος (ΚΕΙΜΕΝΟ).

3.α. Οι μαθητές/-τριες αναμένεται να αναδείξουν τον συγκεντρωτικό χαρακτήρα της οικονομικής πολιτικής του Μ. Αλεξάνδρου εστιάζοντας στα εξής:

Από την ΕΙΚΟΝΑ:

  • τα πρόσωπα, τις επιγραφές και τα σύμβολα στα νομίσματα
  • το μέταλλο των νομισμάτων
  • τις πόλεις στις οποίες έγινε η κοπή των νομισμάτων

Από το ΚΕΙΜΕΝΟ :

  • «Όλοι οι κατά τόπους αρμόδιοι υπάγονταν σε έναν γενικό θησαυροφύλακα.»
  • «[…]διευκόλυνε και την χάραξη μιας ενιαίας νομισματικής πολιτικής.»
  • «[…]καθιερώνεται ένα ενιαίο νόμισμα, ενιαίο σε μια πολύ μεγάλη περιοχή του κόσμου.»

Επίσης, αναμένεται να αξιοποιήσουν την αξιολογική κρίση: «Στο σημείο τούτο, όπως και σε πολλά άλλα, ο Αλέξανδρος πρόλαβε την Ρώμη.»

Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού βιβλίου [Η Αρχαία Ελλάδα από το 1100 ως το 323 π.Χ., Κλασική Εποχή (480-323 π.Χ.),Το έργο του Μ. Αλεξάνδρου] μπορεί να αξιοποιηθεί το απόσπασμα:

  • «[…]Στον οικονομικό τομέα: Δημιούργησε τη φορολογική περιφέρεια […] μεταβάλλονταν σε χρυσό νόμισμα […] ενιαίο νομισματικό σύστημα στην αυτοκρατορία.[…]»

3.β. Οι επιπλέον ιστορικές πληροφορίες που αντλούμε από τις λεπτομέρειες και τα σύμβολα των νομισμάτων (βλ. Εικόνα και πληροφορίες που τη συνοδεύουν) επιτρέπουν στους/στις μαθητές/-τριες να αξιοποιήσουν μέσω του οπτικού γραμματισμού την κριτική τους σκέψη, σχολιάζοντας τα πρόσωπα, τις επιγραφές και τα σύμβολα.

Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida).