Τράπεζα Θεμάτων

www.trapeza-thematon.gr

Τύπος Σχολείου: Γενικό Λύκειο Τάξη: Γ' Λυκείου
Μάθημα: Ιστορία Προσανατολισμού Θέμα: 3
Κωδικός Θέματος: 27927 Ύλη: Α. Εξωτερικός προσανατολισμός και πελατειακές σχέσεις (1821-1843)
Τύπος Σχολείου: Γενικό Λύκειο
Τάξη: Γ' Λυκείου
Μάθημα: Ιστορία Προσανατολισμού
Θέμα: 3
Κωδικός Θέματος: 27927
Ύλη: Α. Εξωτερικός προσανατολισμός και πελατειακές σχέσεις (1821-1843)
Τελευταία Ενημέρωση: 23-Νοε-2023

ΙΣΤΟΡΙΑ Γ' ΤΑΞΗΣ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
(ΟΜΑΔΑ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ)

3ο ΘΕΜΑ

Έχοντας υπόψη το κείμενο που ακολουθεί και με βάση τις ιστορικές σας γνώσεις να αναφερθείτε στον τρόπο με τον οποίο διαμορφώθηκαν τα πρώτα ελληνικά κόμματα στη διάρκεια της επανάστασης εστιάζοντας:

α. στις βασικές αντιπαλότητες μεταξύ των επαναστατών για τη διαχείριση της εξουσίας.

(μονάδες 10)

β. στον ρόλο των Μεγάλων Δυνάμεων όσον αφορά τη μορφή του πολιτεύματος και τους φορείς της εξουσίας στην Ελλάδα.

(μονάδες 15)

Μονάδες 25

ΚΕΙΜΕΝΟ
Η οργάνωση του ελληνικού κράτους ανατέθηκε τελικά σε χέρια ξένα από εκείνα που προσέβλεπαν στην εξουσία και που είχαν αγωνιστεί για να την αποκτήσουν. Έτσι κι αλλιώς, η δημιουργία του ελληνικού κράτους υπήρξε δημιούργημα των Μεγάλων Δυνάμεων, που εξυπηρετούσε τις δικές τους αναζητήσεις ισορροπιών στιςσυνθήκες της Παλινόρθωσης και εξαρχής είχαν καταστήσει φανερό ότι δεν θα άφηναν τον έλεγχό του να ξεφύγει από τα χέρια τους. Επόμενο ήταν οι προυχοντικές ομάδες να μην πάψουν να αγωνίζονται για ό,τι θεωρούσαν πως δικαιωματικά τους ανήκε. Επρόκειτο για έναν αγώνα ο οποίος δεν φαίνεται να ολοκληρώνεται παρά μόνο το 1862 με την πτώση του Όθωνα, ή με μιαν άλλη οπτική το 1875, οπότε, με την υιοθέτηση της αρχής της δεδηλωμένης, το πολιτικό παιχνίδι περνά στον απόλυτο έλεγχο των πολιτικών ελίτ.

Κωστής , Κ., Τα κακομαθημένα παιδιά της ιστορίας, Πατάκης, Αθήνα 2015, σ.178.


Απάντηση Θέματος:

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

3.α. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική ανάγνωση του κειμένου,να αξιοποιήσουντις κατάλληλες πληροφορίες:

  • «[…]προσέβλεπαν στην εξουσία και είχαν αγωνιστεί για να την αποκτήσουν.»

  • «Επόμενο ήταν οι προυχοντικές ομάδες να μην πάψουν να αγωνίζονται για ό,τι θεωρούσαν πως δικαιωματικά τους ανήκε.»

Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού βιβλίου [Η διαμόρφωση και η λειτουργία των πολιτικών κομμάτων στην Ελλάδα, Α. Εξωτερικός προσανατολισμός και πελατειακές σχέσεις (1821-1843), 2. Η διαμόρφωση νέων δεδομένων κατά την Επανάσταση] μπορούν να αξιοποιηθούν πληροφορίες από το απόσπασμα:

  • «[…]Όσο οι Έλληνες ήταν υπόδουλοι,… υπό ίδρυση κρατικού οργανισμού.[…]»

3.β. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική ανάγνωση του κειμένου, να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:

  • «Η οργάνωση του ελληνικού κράτους ανατέθηκε τελικά σε χέρια ξένα[…]»

  • «[…]η δημιουργία του ελληνικού κράτους υπήρξε δημιούργημα των Μεγάλων Δυνάμεων… δεν θα άφηναν τον έλεγχό τουνα ξεφύγει από τα χέρια τους. »

Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού βιβλίου [Η διαμόρφωση και η λειτουργία των πολιτικών κομμάτων στην Ελλάδα, Α. Εξωτερικός προσανατολισμός και πελατειακές σχέσεις (1821-1843), 2. Η διαμόρφωση νέων δεδομένων κατά την Επανάσταση] μπορούν να αξιοποιηθούν πληροφορίες από τα αποσπάσματα:

  • «[…]Τα πρώτα τρία ελληνικά κόμματα ονομάστηκαν... μίας μεγάλης Δύναμης[...]»

  • «[…]Η στάση των κομμάτων δεν διαμορφωνόταν από … συχνά αντίθετες προς τις επιδιώξεις των Δυνάμεων[...]»

Μέσα από τη συνδυαστική προσέγγιση πηγής και ιστορικής αφήγησηςαναμένεται να δομηθεί ένα συνθετικό κείμενο που να αποτυπώνειαφενός τις εσωτερικές έριδες για την εξουσία και αφετέρου την επιρροή των Μεγάλων Δυνάμεων στην διαμόρφωση της ελληνικής πολιτικής σκηνής.
Θεμιτό θα ήταν να επισημάνουν οι μαθητές/-τριες το σχόλιο που διατυπώνεται στο δοθέν παράθεμα σχετικά με τη χρονολογία ορόσημο για την αποδέσμευση της ελληνικής πολιτικής από την επίδραση του ξένου παράγοντα: «[…] με μιαν άλλη οπτική, το 1875, οπότε, με την υιοθέτηση της αρχής της δεδηλωμένης, το πολιτικό παιχνίδι περνά στον απόλυτο έλεγχο των πολιτικών ελίτ.»

Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida).