Τράπεζα Θεμάτων

www.trapeza-thematon.gr

Τύπος Σχολείου: Γενικό Λύκειο Τάξη: Α' Λυκείου
Μάθημα: Ιστορία Θέμα: 1
Κωδικός Θέματος: 32299 Ύλη: ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ 1.2 Ο Μυκηναϊκός πολιτισμός 2.2 Αρχαϊκή εποχή (750-480 π.Χ.) 2.3 Κλασική εποχή (480-323 π.Χ.) Η πανελλήνια ιδέα ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΟΙ ΧΡΟΝΟΙ 2.1 Τα ελληνιστικά πνευματικά κέντρα Ο ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΥΣΗΣ. ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ ΚΑΙ ΡΩΜΗ. 3.4 Η συγκρότηση της Ρωμαϊκής πολιτείας - Res publica ΟΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΚΑΤΑΚΤΗΣΕΙΣ 2.2 Οι μεταρρυθμιστικές προσπάθειες
Τύπος Σχολείου: Γενικό Λύκειο
Τάξη: Α' Λυκείου
Μάθημα: Ιστορία
Θέμα: 1
Κωδικός Θέματος: 32299
Ύλη: ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ 1.2 Ο Μυκηναϊκός πολιτισμός 2.2 Αρχαϊκή εποχή (750-480 π.Χ.) 2.3 Κλασική εποχή (480-323 π.Χ.) Η πανελλήνια ιδέα ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΟΙ ΧΡΟΝΟΙ 2.1 Τα ελληνιστικά πνευματικά κέντρα Ο ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΥΣΗΣ. ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ ΚΑΙ ΡΩΜΗ. 3.4 Η συγκρότηση της Ρωμαϊκής πολιτείας - Res publica ΟΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΚΑΤΑΚΤΗΣΕΙΣ 2.2 Οι μεταρρυθμιστικές προσπάθειες
Τελευταία Ενημέρωση: 23-Μαΐ-2023

ΙΣΤΟΡΙΑ Α' ΤΑΞΗΣ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
1ο ΘΕΜΑ
1.α.
(Ι) Να συμπληρώσετε τα κενά του αποσπάσματος, βάζοντας στην κατάλληλη θέση και πτώση μία από τις ακόλουθες λέξεις (δύο λέξεις περισσεύουν): Πέρσης, μονάρχης, εχθρός, βασιλεία, ηγεμονία, Γοργίας, Ισοκράτης.

«Η πανελλήνια ιδέα ήταν μια νέα πολιτική έκφραση που διατυπώθηκε για πρώτη φορά στα τέλη του 5ου αι. π.Χ. από τον σοφιστή ……………………(1), σε λόγο του στον ιερό χώρο της Ολυμπίας. Κύριος εκφραστής αυτής της πολιτικής ήταν ο Αθηναίος ρητοροδιδάσκαλος ……………………(2). Σε πρώτο στάδιο, διατυπώνει την άποψη ότι τον κοινό αγώνα εναντίον των ……………………(3) θα μπορούσε να αναλάβει η Αθήνα με την ανασύσταση της ……………………(4) της. Αργότερα, διατύπωσε την άποψη ότι ένας ισχυρός ……………………(5) θα μπορούσε να ενώσει όλους τους Έλληνες.»
(μονάδες 5)

(ΙΙ) Να επιλέξετε και να γράψετε τη σωστή απάντηση για κάθε ομάδα από τις ακόλουθες ερωτήσεις:

  1. Την ελληνιστική περίοδο ιδρύθηκαν και αναπτύχθηκαν οι παρακάτω πόλεις:
    α. Πύλος, Ορχομενός, Τίρυνθα
    β. Κωνσταντινούπολη, Ρώμη, Νικομήδεια
    γ. Αθήνα, Σπάρτη, Κόρινθος
    δ. Αλεξάνδρεια, Αντιόχεια, Πέργαμος

  2. Ο Θουκυδίδης στο ιστορικό του έργο ασχολήθηκε με τους λόγους:
    α. που οδήγησαν στην επικράτηση των Ρωμαίων
    β. που οδήγησαν στους περσικούς πολέμους
    γ. που οδήγησαν στον Πελοποννησιακό πόλεμο
    δ. που οδήγησαν στην επικράτηση των Μακεδόνων

  3. Υπεύθυνοι για τη σύνταξη του καταλόγου των συγκλητικών ήταν οι:
    α. δήμαρχοι
    β. ύπατοι
    γ. τιμητές
    δ. πραίτωρες

  4. Με τον αγροτικό νόμο που πρότεινε για ψήφιση ο Τιβέριος Γράκχος:
    α. προβλεπόταν η αναδιανομή της δημόσιας γης στους ακτήμονες
    β. ολοκληρώθηκε η κωδικοποίηση του ρωμαϊκού εθιμικού δικαίου
    γ. θεμελιώθηκε το δημοκρατικό πολίτευμα της Ρώμης
    δ. οργανώθηκε η εγκατάσταση αγροτών στις κατακτημένες από τους Ρωμαίους περιοχές

  5. H μορφή του πολιτεύματος στα χρόνια του Οκταβιανού Αύγουστου ονομάστηκε:
    α. δημοκρατία (Res publica)
    β. Ηγεμονία (Principatus)
    γ. απόλυτη μοναρχία
    δ. βασιλεία

(Μονάδες 5)

Μονάδες 10

1.β. Να δώσετε το περιεχόμενο των ακόλουθων ιστορικών όρων: βασιλεύς (μυκηναϊκής εποχής) (Μονάδες 7), Κοινή Ελληνική ή Κοινή (Μονάδες 8).
Μονάδες 15


Απάντηση Θέματος:

ΙΣΤΟΡΙΑ Α' ΤΑΞΗΣ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
1ο ΘΕΜΑ
1.α.
(Ι) 1=Γοργία, 2=Ισοκράτης, 3=Περσών, 4=ηγεμονίας, 5=μονάρχης
(ΙΙ) 1δ, 2γ, 3γ, 4α, 5β
1.β. βασιλεύς (μυκηναϊκής εποχής) : Ο Μυκηναϊκός πολιτισμός, «[…] Στους Μυκηναίους … μιας ομάδας χαλκουργών […]».
Κοινή Ελληνική ή Κοινή : Ελληνιστικοί χρόνοι, «[…] Η μορφή … γηγενείς […]».

Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida).