Για να εκτυπώσετε το Θέμα πατήστε "Εκτύπωση"!
| Τύπος Σχολείου: | Γενικό Λύκειο | Πηγή: Ι.Ε.Π. | Αναγνώσθηκε: 6929 φορές Επικοινωνία | |
|---|---|---|---|---|
| Μάθημα: | Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία | Τάξη: | Α' Λυκείου | |
| Κωδικός Θέματος: | 12778 | Θέμα: | 1 | |
| Τελευταία Ενημέρωση: | 29-Νοε-2023 | Ύλη: | Ξενοφῶντος, Ἑλληνικά, Βιβλίο 2ο, 2.§16-19 | |
| Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida) | ||||
| Τύπος Σχολείου: | Γενικό Λύκειο | ||
|---|---|---|---|
| Τάξη: | Α' Λυκείου | ||
| Μάθημα: | Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία | ||
| Θέμα: | 1 | ||
| Κωδικός Θέματος: | 12778 | ||
| Ύλη: | Ξενοφῶντος, Ἑλληνικά, Βιβλίο 2ο, 2.§16-19 | ||
| Τελευταία Ενημέρωση: 29-Νοε-2023 | |||
| Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida) | |||
Ξενοφῶντος Ἑλληνικά, 2.2.§16-19
ΚΕΙΜΕΝΟ
Τοιούτων δέ όντων Θηραμένης είπεν έν έκκλησία ότι εί βούλονται αυτόν πέμφαι παρά Λύσανδρον, είδώς ήξει Λακεδαιμονίους πότερον έξανδραποδίσασϋαι τήν πόλιν βουλόμενοι άντέχουσι περί των τειχών ή πίστεως ένεκα. Πεμψϋείς δέ διέτριβε παρά Λυσάνδρω τρεις μήνας καί πλείω, έπιτηρών οπότε Αθηναίοι έμέλλον διά τό έπιλελοιπέναι τόν σίτον άπαντα ό τι τις λέγοι όμολογήσειν. Έπεί δέ ηκε τετάρτω μηνί, άπήγγειλεν έν έκκλησία ότι αύτόν Λύσανδρος τέως μέν κατέχοι, είτα κελεύοι εις Λακεδαίμονα ίέναι· ού γάρ είναι κύριος ών έρωτωτο ύπ' αύτου, άλλά τούς έφορους. Μετά ταυτα ήρέϋη πρεσβευτής εις Λακεδαίμονα αύτοκράτωρ δέκατος αύτός. Λύσανδρος δέ τοϊς έφόροις έπεμφεν άγγελοϋντα μετ' άλλων Λακεδαιμονίων Άριστοτέλην, φυγάδα Άϋηναΐον όντα, ότι άποκρίναιτο Θηραμένει έκείνους κυρίους είναι ειρήνης καί πολέμου. Θηραμένης δέ καί οί άλλοι πρέσβεις έπεί ησαν έν Σελλασία, έρωτώμενοι δέ έπί τίνι λόγω ήκοιεν είπαν ότι αύτοκράτορες περί ειρήνης, μετά ταυτα οί έφοροι καλέΐν έκέλευον αύτούς. Έπείδ'ηκον, έκκλησίαν έποίησαν, έν η άντέλεγον Κορίνϋιοι καί Θηβαίοι μάλιστα, πολλοί δέ καί άλλοι των Ελλήνων, μή σπένδεσϋαι Άϋηναίοις, άλλ' έξαφεϊν.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
1. Να μεταφράσετε στη Νέα Ελληνική το απόσπασμα: «Λύσανδρος δέ τοϊς έφόροις... άλλ' έξαιρεΐν».
(Μονάδες 30)
5. Να συμπληρώσετε τις παρακάτω περιόδους λόγου της Νέας Ελληνικής με ομόρριζα (απλά ή σύνθετα) του ρήματος άποκρίναιτο, ώστε να ολοκληρωθεί ορθά το νόημά τους:
- Για το κοινωνικό του έργο τιμήθηκε με πολλές ........................ .
- Μετά τη νίκη της στον ημιτελικό, η σχολική ομάδα πήρε την .............. για τον τελικό.
- Σε ............... με τα προηγούμενα χρόνια, τα θέματα των Εξετάσεων ήταν πολύ πιο εύκολα.
- Κανένα φάρμακο δε χορηγείται χωρίς την ................ του Εθνικού Οργανισμού Φαμάκων.
- Του αρέσει να κρίνει και να ........... τους πάντες.
(Μονάδες 10)
8. Να συνδέσετε καθεμία από τις φράσεις της στήλης Α με μία φράση της στήλης Β, ώστε να ολοκληρώνεται ορθά το νόημά της.
| Α Β | |
|---|---|
| 1. Ο Ξενοφώντας εξορίστηκε από την Αθήνα | α. επειδή ακολούθησε τον Αγησίλαο στους Δελφούς για τους επινίκιους πανηγυρισμούς μετά τη μάχη στην Κορώνεια. |
| β. επειδή απέτυχε να οδηγήσει τους Μύριους πίσω στην πατρίδα μετά τη μάχη στα Κούναξα και τον θάνατο του Κύρου. | |
| 2. Ο Ξενοφώντας, μετά την εξορία του από την Αθήνα, | α. κατέφυγε στη Σηστό, από όπου παρακολούθησε το τέλος του Πελοποννησιακού πολέμου. |
| β. αποδέχθηκε την «προξενιάν», δηλαδή άδεια διαμονής στη Σπάρτη, που του προσφέρθηκε από τους Σπαρτιάτες. | |
| 3. Η προσωπικότητα και οι ιδέες του Ξενοφώντα επηρεάστηκαν από | α. τα ηγετικά προσόντα και την απλότητα της συμπεριφοράς του Αγησίλαου. |
| β. την αποφασιστικότητα και τις πράξεις του Λύσανδρου. | |
| 4. Τα έργα του Ξενοφώντα χωρίζονται σε | α. πολιτικά, πολεμικά και ιδεολογικά. |
| β. ιστορικά, σωκρατικά και διδακτικά. | |
| 5. Η συγγραφική προσφορά του Ξενοφώντα αναγνωρίστηκε | α. από τους φιλολόγους της Αλεξανδρινής εποχής (3ος-2ος αι. π.Χ.) που τον κατέτασσαν μαζί με τον Ηρόδοτο και τον Θουκυδίδη. |
| β. ήδη από τους συγχρόνους του λόγω της απλότητας του ύφους του και της ποικιλίας των θεμάτων του. |
(Μονάδες 10)
Ξενοφωντος Ελληνικά, 2.2.§16-19 1.
ΜΕΤΑΦΡΑΣΕΙΣ
Α. Στο μεταξύ ο Λύσανδρος ειδοποίησε τους εφόρους, στέλνοντάς τους τον Αθηναίο εξόριστο Αριστοτέλη και άλλους, Λακεδαιμονίους, ότι είπε του Θηραμένη πως αυτοί μονάχα είχαν εξουσία ν’ αποφασίζουν για πόλεμο και για ειρήνη. Σαν έφτασε ο Θηραμένης με τους υπόλοιπους πρέσβεις στη Σελλασία και τους ρώτησαν τί έρχονται να κάνουν, αποκρίθηκαν ότι έρχονται πληρεξούσιοι να διαπραγματευτούν ειρήνη. Τότε οι έφοροι πρόσταξαν να τους φωνάξουν, κι όταν ήρθαν συγκάλεσαν Συνέλευση. Εκεί διαμαρτυρήθηκαν πολλοί άλλοι Έλληνες, και ιδίως οι Κορίνθιοι κι οι Θηβαίοι, λέγοντας ότι δεν πρέπει να κάνουν συνθήκη με τους Αθηναίους, αλλά να τους αφανίσουν, (μτφ. Ρ. Ρούφου, Θεσσαλονίκη: ΚΕΓ, 2012)
Β. (Στο μεταξύ) ο Λύσανδρος έστειλε στους εφόρους μαζί με άλλους Λακεδαιμόνιους τον Αριστοτέλη, που ήταν εξόριστος Αθηναίος, για να τους αναγγείλει ότι αποκρίθηκε στον Θηραμένη πως εκείνοι ήταν αρμόδιοι για την ειρήνη και τον πόλεμο. Ο Θηραμένης και οι υπόλοιποι πρέσβεις, όταν βρίσκονταν στη Σελλασία, καθώς τους ρωτούσαν με ποιες προτάσεις είχαν έρθει, απάντησαν ότι (είχαν έρθει) με απόλυτη εξουσιοδότηση για την ειρήνη· ύστερα από αυτά οι έφοροι πρόσταξαν να τους καλέσουν. Όταν (οι Αθηναίοι πρέσβεις) έφτασαν (στη Σπάρτη), (οι έφοροι) συγκάλεσαν συνέλευση (των συμμάχων τους), στην οποία οι Κορίνθιοι και κυρίως οι Θηβαίοι, αλλά και πολλοί άλλοι Έλληνες, αντιπρότειναν να μη συνθηκολογήσουν με τους Αθηναίους, αλλά να τους αφανίσουν, (μτφ. Επιστημονικής Ομάδας)
- με έντονη γραφή οι προτεινόμενες νεοελληνικές αποδόσεις στα γλωσσικά σχόλια του σχολικού βιβλίου σ. 72
5. διακρίσεις, πρόκριση, σύγκριση, έγκριση, κατακρίνει
8. 1-α (σ.29), 2-β (σ.29), 3-α (σ.30), 4-β (σ.30), 5-α (σ.33)