Για να εκτυπώσετε το Θέμα πατήστε "Εκτύπωση"!
| Τύπος Σχολείου: | Γενικό Λύκειο | Πηγή: Ι.Ε.Π. | Αναγνώσθηκε: 28917 φορές Επικοινωνία | |
|---|---|---|---|---|
| Μάθημα: | Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία | Τάξη: | Β' Λυκείου | |
| Κωδικός Θέματος: | 15396 | Θέμα: | 1 | |
| Τελευταία Ενημέρωση: | 04-Μαρ-2022 | Ύλη: | Θεματική Ενότητα 5: Εργασία | |
| Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida) | ||||
| Τύπος Σχολείου: | Γενικό Λύκειο | ||
|---|---|---|---|
| Τάξη: | Β' Λυκείου | ||
| Μάθημα: | Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία | ||
| Θέμα: | 1 | ||
| Κωδικός Θέματος: | 15396 | ||
| Ύλη: | Θεματική Ενότητα 5: Εργασία | ||
| Τελευταία Ενημέρωση: 04-Μαρ-2022 | |||
| Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida) | |||
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ (ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ)
Β΄ ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
Κείμενο 1
Η εργασία ως παράμετρος ευτυχίας για το άτομο και την κοινωνία
Τα παρακάτω αποσπάσματα προέρχονται από το κείμενο της φιλολόγου-ιστορικού Αμαλίας Κ. Ηλιάδη, που δημοσιεύτηκε στον ιστότοπο https://www.matia.gr/egrapsan/i-ergasia-os-parametros-eftichias-gia-to-atomo-ke-tin-kinonia.html (διασκευή).
[…] Τα αποτελέσματα της εργασίας κρατούν τον άνθρωπο στη ζωή. Τα καλά και οι ωφέλειες που προκύπτουν από την εργασία είναι αναγκαία για τη συντήρηση στη ζωή, αλλά και για την ανύψωση της ποιότητάς της, γιατί η εργασία προσφέρει ηθική και υλική ευχαρίστηση και εξευγενίζει τον άνθρωπο.
Δείγμα του πολιτισμού μιας χώρας και της στάθμης του βιοτικού της επιπέδου αποτελεί το ποσοστό των εργαζομένων της και, αντίθετα, ένδειξη οικονομικής διαταραχής και πολλές φορές πολιτιστικής στασιμότητας αποτελεί το ποσοστό των κατοίκων της που μαστίζονται από ανεργία. […] Η κοινή παραδοχή τού ότι η εργασία έχει ως αποτέλεσμα την υλική ευημερία μα και την ηθική ικανοποίηση του ανθρώπου έχει τις ρίζες της στην αρχαιότητα ακόμη. Οι αρχαίοι πρόγονοί μας είχαν φτάσει στο σημείο της έξαρσης της εργασίας σε βαθμό που μας προκαλεί θαυμασμό. Επομένως, η εργασία έχει τη δύναμη να κρατά τον άνθρωπο στη ζωή, γιατί γεμίζει τη ζωή του και έτσι αυτή κυλάει αποκτώντας νόημα και αξιόλογο περιεχόμενο. Και επειδή σύμφωνα με φιλοσοφικούς όρους ο άνθρωπος αποτελεί άρρηκτη ψυχοσωματική ενότητα, έχει ανάγκη από ολική επιβίωση μα και από ισορροπία των ψυχικών λειτουργιών του. Αυτά τα δύο βασικά στοιχεία που συντελούν στην ολοκλήρωση (πνευματική και σωματική ανάπτυξη) της ανθρώπινης προσωπικότητας, απορρέουν και αποκτιούνται με την εργασία. Έτσι, ο άνθρωπος γίνεται πνευματικά και οικονομικά ανεξάρτητος […].
Συμπερασματικά, η εργασία είναι άκρως αναγκαία για τη συντήρηση του ανθρώπου στη ζωή. Επειδή η επιβίωση του ανθρώπου εξαρτάται από τους οικονομικούς πόρους του, η εργασία, που είναι η μόνη ικανή να του τους παρέχει, εντάσσεται μέσα στις πηγές που πλουσιοπάροχα σκορπούν τα υλικά τους αγαθά. Άλλωστε, η εργασία ικανοποιεί νόμιμα τις βιοτικές ανάγκες του ανθρώπου και έτσι αποτελεί τη μόνη ασφαλή και προσαρμοσμένη στους νόμους του κράτους πηγή αγαθών. Κάθε παρέκκλιση από την εργασία που στοχεύει στην απόκτηση υλικών αγαθών με αθέμιτα μέσα, μπορεί να οδηγήσει τον άνθρωπο στην καταστροφή που μεταφράζεται είτε ως έντονη οικονομική εξάρτηση από άλλους, είτε ως δημιουργία ψυχικών τραυμάτων, είτε ως στέρηση της ελευθερίας του, και φυσικά σε πολλές περιπτώσεις συνυπάρχουν και οι τρεις αυτές ανυπόφορες συνέπειες.
Κείμενο 2
Γυναικεία εργασία
Ποίημα της Αμερικανίδας λογοτέχνιδας και ακτιβίστριας για τα δικαιώματα των πολιτών Maya Angelou (1928-2014) σε μετάφραση Μαρίας Κατσοπούλου. Αντλήθηκε από τον ιστότοπο https://homouniversalisgr.blogspot.com/2020/05/blog-post_70.html
Έχω να προσέχω τα παιδιά
Ν' απλώσω τα ρούχα
Να σφουγγαρίσω το πάτωμα
Να ψωνίσω για φαγητό
Να τηγανίσω μετά το κοτόπουλο
Να σκουπίσω το μωρό
Έχω παρέα να ταΐσω
Τον κήπο να ξεχορταριάσω
Έχω πουκάμισα να σιδερώσω
Να ντύσω τα κουτσούβελα
Την κονσέρβα ν' ανοίξω
Έχω να καθαρίσω τούτη την καλύβα
Μετά να φροντίσω για τους ασθενείς
Το βαμβάκι ύστερα να μαζέψω.
Λάμψε πάνω μου, ηλιαχτίδα
Βρέξε πάνω μου, βροχή
Ριχτείτε πάνω μου απαλά, δροσοσταλίδες
και δροσίστε πάλι το μέτωπό μου.
Καταιγίδα, πάρε με από 'δω
Με τον αγριεμένο σου άνεμο
Άσε με να αιωρηθώ στον ουρανό
Ώσπου να μπορώ ξανά ν' αναπαυθώ.
Ριχτείτε απαλά, χιονονιφάδες
Καλύψτε με με λευκά
παγωμένα φιλιά και
Αφήστε με ν' αναπαυθώ απόψε.
Ήλιε, βροχή, κυρτέ ουρανέ,
Βουνό, ωκεανοί, φύλλο και πέτρα
Αστέρι λάμψε, σελήνη φέξε
Είστε ό,τι μπορώ να αποκαλέσω δικά μου.
ΘΕΜΑΤΑ
ΘΕΜΑ 1 (μονάδες 35)
1ο υποερώτημα (μονάδες 10)
Να αποδώσεις συνοπτικά τα οφέλη που έχει η εργασία για τον άνθρωπο, όπως τα παρουσιάζει η συγγραφέας του Κειμένου 1. (50-60 λέξεις)
Μονάδες 10
2ο υποερώτημα (μονάδες 10)
Στη δεύτερη παράγραφο του Κειμένου 1 να εντοπίσεις πέντε διαρθρωτικές λέξεις (μονάδες 5) και να γράψεις τη νοηματική σχέση που δηλώνουν ως προς τη συνοχή του κειμένου (μονάδες 5).
Μονάδες 10
3ο υποερώτημα (μονάδες 15)
εξευγενίζει, μαστίζονται, ευημερία, άρρηκτη, παρέκκλιση: Να συνθέσεις μια πρόταση με καθεμιά από τις παραπάνω έντονα γραμμένες λέξεις του Κειμένου 1, ώστε να αναδεικνύεται η σημασία της, (μονάδες 10) και να γράψεις μια συνώνυμη λέξη για καθεμιά από αυτές (μονάδες 5).
Μονάδες 15
ΘΕΜΑ 4 (μονάδες 15)
Πώς και γιατί, κατά τη γνώμη σου, νιώθει ότι συνδέεται το ποιητικό υποκείμενο του Κειμένου 2 με τα φυσικά στοιχεία; Ποιες σκέψεις και συναισθήματα σού δημιούργησε η κατάσταση που βιώνει και η στάση του; (120-150 λέξεις)
Μονάδες 15
Ενδεικτικές Απαντήσεις
(Επισημαίνεται ότι οι απαντήσεις που προτείνονται για τα θέματα είναι ενδεικτικές. Κάθε άλλη απάντηση, κατάλληλα τεκμηριωμένη, θεωρείται αποδεκτή.)
ΘΕΜΑ 1 (μονάδες 35)
1ο υποερώτημα (μονάδες 10)
Η εργασία:
- είναι αναγκαία για τη συντήρηση στη ζωή και ανυψώνει την ποιότητά της δίνοντάς της νόημα,
- προσφέρει ευημερία, ηθική και υλική ευχαρίστηση, και εξευγενίζει τον άνθρωπο,
- συντελεί στην πνευματική και σωματική ολοκλήρωση και, συνακόλουθα, στην πνευματική και οικονομική ανεξαρτησία,
- αποτελεί τη μόνη ασφαλή και σύμφωνη με τους νόμους πηγή αγαθών.
2ο υποερώτημα (μονάδες 10)
Διαρθρωτικές λέξεις της δεύτερης παραγράφου και η σημασία τους στη συνοχή του κειμένου:
- αντίθετα: αντίθεση
- μα και (2 φορές): προσθήκη
- Επομένως: συμπέρασμα
- γιατί: αιτιολόγηση
- επειδή: αιτιολόγηση
- έτσι (2 φορές): συμπέρασμα
3ο υποερώτημα (μονάδες 15)
Α) Ενδεικτικές προτάσεις:
- Η μουσική καλλιεργεί την ευαισθησία και εξευγενίζει την ανθρώπινη ψυχή.
- Πολλές περιοχές των Ηνωμένων Πολιτειών μαστίζονται συχνά από τυφώνες.
- Η ορθή επιλογή επαγγέλματος αποτελεί σημαντικό παράγοντα της ευημερίας του ανθρώπου.
- Η άρρηκτη σχέση τους βασίζεται στη βαθιά αγάπη και την ουσιαστική κατανόηση.
- Οποιαδήποτε παρέκκλιση από τους κανόνες του ιδρύματος συνεπάγεται αυστηρές ποινές.
Β) Συνώνυμα των λέξεων:
- εξευγενίζει: προάγει, βελτιώνει, εκπολιτίζει
- μαστίζονται: ταλαιπωρούνται, βασανίζονται
- ευημερία: ευμάρεια, ευζωία, ευτυχία, άνεση
- άρρηκτη: αδιάσπαστη, στέρεα
- παρέκκλιση: εκτροπή, απόκλιση, λοξοδρόμισμα
ΘΕΜΑ 4 (μονάδες 15)
Οποιαδήποτε διαπίστωση από τους/τις μαθητές/-τριες θεωρείται αποδεκτή, εφόσον μπορεί να συσχετιστεί/ τεκμηριωθεί με στοιχεία/ χωρία του κειμένου, χωρίς να δίνεται με τρόπο αυθαίρετο.
Α) Η γυναίκα που αποτελεί το κέντρο του ποιήματος, νιώθει ότι η φύση είναι το μόνο πράγμα που κατέχει ουσιαστικά (στίχος 30). Μετά από την ασταμάτητη δουλειά και την κούραση λόγω των πολλαπλών ρόλων της (μητέρα, νοικοκυρά, «κηπουρός», «νοσοκόμα», εργάτρια στο μάζεμα του βαμβακιού) (στίχοι 1-14), όπου σκορπά τον εαυτό της και τίποτε δεν της ανήκει, παρακαλεί τα στοιχεία της φύσης να την ζεστάνουν, να την δροσίσουν, να την χαϊδέψουν και να την αναπαύσουν. Η φύση αποτελεί το μοναδικό καταφύγιο και την παρηγοριά της (στίχοι 15-30).
Β) Οι μαθητές/-τριες αναμένεται να εκφραστούν, με βιωματικό και στοχαστικό λόγο, στο θέμα της στάσης και της θέσης της γυναίκας σε μια κοινωνία που την υποβαθμίζει και την εκμεταλλεύεται μέσα από ένα πλέγμα ρόλων, όπου η ασταμάτητη εργασία χωρίς ανάπαυση και αναγνώριση θεωρείται αυτονόητη και δεν υπάρχουν δικαιώματα. Μπορούν, επιπλέον, να κάνουν αναγωγές στη δική τους κοινωνία και στη θέση της γυναίκας και της γυναικείας εργασίας σε αυτήν.