Για να εκτυπώσετε το Θέμα πατήστε "Εκτύπωση"!

Τύπος Σχολείου: Γενικό Λύκειο Πηγή: Ι.Ε.Π. Αναγνώσθηκε: 389 φορές Επικοινωνία
Μάθημα: Χημεία Τάξη: Α' Λυκείου
Κωδικός Θέματος: 38801 Θέμα: 2
Τελευταία Ενημέρωση: 13-Οκτ-2025 Ύλη: 1.5.2 Περιεκτικότητες Διαλυμάτων - Εκφράσεις περιεκτικότητας 2.1.2 Κατανομή ηλεκτρονίων σε στιβάδες 2.2 Κατάταξη των στοιχείων (Περιοδικός Πίνακας). Χρησιμότητα του Περιοδικού Πίνακα. 3.5.4 Μεταθετικές αντιδράσεις 4.2 Καταστατική εξίσωση των αερίων 4.3.1 Συγκέντρωση ή μοριακότητα κατ' όγκο διαλύματος
Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida)
Τύπος Σχολείου: Γενικό Λύκειο
Τάξη: Α' Λυκείου
Μάθημα: Χημεία
Θέμα: 2
Κωδικός Θέματος: 38801
Ύλη: 1.5.2 Περιεκτικότητες Διαλυμάτων - Εκφράσεις περιεκτικότητας 2.1.2 Κατανομή ηλεκτρονίων σε στιβάδες 2.2 Κατάταξη των στοιχείων (Περιοδικός Πίνακας). Χρησιμότητα του Περιοδικού Πίνακα. 3.5.4 Μεταθετικές αντιδράσεις 4.2 Καταστατική εξίσωση των αερίων 4.3.1 Συγκέντρωση ή μοριακότητα κατ' όγκο διαλύματος
Τελευταία Ενημέρωση: 13-Οκτ-2025
Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida)

Θέμα 2o
2.1 Ο Κώστας διαβάζει στην ετικέτα μιας φιάλης αέρα για καταδυτική χρήση ότι περιέχει \(21%\) οξυγόνο (\(O_2\)), \(78%\) άζωτο (\(N_2\)) και \(1%\) άλλα αέρια. Ξέρει ότι πρόκειται για περιεκτικότητες όγκου σε όγκο (\(v/v\)).
α) Τι σημαίνει η ένδειξη \(21% v/v\) \(O_2\); Να εξηγήσετε με δικά σας λόγια.
(Μονάδες 3)
β) Να αναφέρετε δύο από τα «άλλα αέρια» που περιέχει ο ατμοσφαιρικός αέρας εκτός από αυτά που αναφέρονται παραπάνω.
(Μονάδες 2)
γ) Ο Κώστας βλέπει επίσης ότι η πίεση στη φιάλη είναι \(200 atm\). Χρησιμοποιεί την καταστατική εξίσωση των ιδανικών αερίων και μετά από κάποιες πράξεις βρίσκει ότι η συγκέντρωση του οξυγόνου (\(Ο_2\)) στη φιάλη είναι περίπου \(1,7 Μ\). Τι σημαίνει συγκέντρωση \(1,7 Μ\) σε \(O_2\); Να εξηγήσετε με δικά σας λόγια.
(Μονάδες 3)
δ) Το \(O\) έχει ηλεκτρονιακή δομή \(K(2) L(6)\).
i. Να εξηγήσετε σε ποια ομάδα και ποια περίοδο του περιοδικού πίνακα ανήκει το \(O\).
ii. Ποιος είναι ο Ατομικός Αριθμός (\(Ζ\)) του ευγενούς αερίου που έχει ίδια ηλεκτρονιακή δομή με το \(O^{2-}\);
(Μονάδες 4)
Μονάδες 12
2.2 Η λίμνη Α βρίσκεται σε μια πεδινή περιοχή και κοντά της υπάρχουν μικρές βιομηχανικές μονάδες και βιοτεχνίες. Το τελευταίο διάστημα έχουν παρατηρηθεί νεκρά ψάρια και αλλαγές στο χρώμα και τη διαύγεια του νερού. Μια ομάδα μαθητών και μαθητριών συμμετέχει σε περιβαλλοντική δράση που διερευνά αν υπάρχει ρύπανση της τοπικής λίμνης. Οι μαθητές και μαθήτριες συνέλεξαν τρία δείγματα νερού από την λίμνη.

  • Ένα από την περιοχή Α, πολύ κοντά στην οποία υπάρχει βιοτεχνία επεξεργασίας αλουμινίου, επειδή ένα από τα απόβλητα της μονάδας είναι το \(Al(NO_3)_3\).
  • Ένα από την περιοχή Β, πολύ κοντά στην οποία υπάρχει εργαστήριο επεξεργασίας μετάλλων και παλιών σωληνώσεων, επειδή ένα από τα απόβλητα της μονάδας είναι ο \(Fe(ΝΟ_3)_2\).
  • Ένα από την περιοχή Γ, πολύ κοντά στην οποία υπάρχει μονάδα παραγωγής χρωμάτων και βερνικιών, επειδή ένα από τα απόβλητα της μονάδας είναι το \(Βa(ΝΟ_3)_2\).

Οι μαθητές και μαθήτριες έχουν υπόψη τους και τον ακόλουθο πίνακα 1.

α) Για την ανίχνευση ύπαρξης κατιόντων \(Al^{3+}\) στην περιοχή Α θα τους προτείνατε να χρησιμοποιήσουν διάλυμα \(Νa_2SΟ_4\) ή διάλυμα \(NaΟΗ\); Να εξηγήσετε γιατί.
(Μονάδες 3)
β) Για την ανίχνευση ύπαρξης κατιόντων \(Fe^{2+}\) στην περιοχή Β θα τους προτείνατε να χρησιμοποιήσουν διάλυμα \(Νa_2SΟ_4\) ή διάλυμα \(Na_2CO_3\); Να εξηγήσετε γιατί.
(Μονάδες 3)
γ) Για την ανίχνευση ύπαρξης κατιόντων \(Ba^{2+}\) στην περιοχή Γ θα τους προτείνατε να χρησιμοποιήσουν διάλυμα \(ΝaCl\), διάλυμα \(NaOH\) ή διάλυμα \(Na_2SO_4\); Να εξηγήσετε γιατί.
(Μονάδες 3)
δ) Η Νίκη ισχυρίζεται ότι μόνο η ανίχνευση του ιόντος δεν επαρκεί για να κατηγορηθεί η βιομηχανική μονάδα ή η βιοτεχνία για ρύπανση της λίμνης. Ανέφερε ως παράδειγμα τους εξής παράγοντες:

  • Αν η ρύπανση με το ιόν εμφανίζεται και σε άλλα σημεία της λίμνης ή μόνο στο σημείο κοντά στη μονάδα.
  • Αν η περιεκτικότητα του δείγματος στο ιόν ξεπερνά τις προβλεπόμενες επιτρεπτές τιμές.

Συμφωνείτε ή διαφωνείτε με την άποψη της Νίκης; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.
(Μονάδες4)
Μονάδες 13

Το παραπάνω θέμα αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του έργου: «Ανάπτυξη Δοκιμασιών Αξιολόγησης Δεξιοτήτων Εγγραμματισμού στα μαθήματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, της Άλγεβρας, της Φυσικής και της Χημείας Α’ Λυκείου Γενικού Λυκείου» Ανάδοχος: «Ειδικός Λογαριασμός Κονδυλίων Έρευνας (Ε.Λ.Κ.Ε) Πανεπιστημίου Ιωαννίνων» ΑΔΑΜ: 25SYMV016348911 2025-02-20.

Ενδεικτικές απαντήσεις
2.1
α) Η ένδειξη \(21% v/v\) \(O_2\) σημαίνει ότι σε κάθε \(100 L\) αερίου μείγματος, τα \(21 L\) είναι οξυγόνο.
β) Δύο από τα «άλλα αέρια» του αέρα είναι: το διοξείδιο του άνθρακα (\(CO_2\)) και το αργό (\(Ar\)). Αποδεκτά και τα: νέον, ήλιο, υδρατμοί, υδρογόνο, όζον και μεθάνιο.
γ) Συγκέντρωση \(1,7 Μ\) σε \(O_2\) σημαίνει ότι σε κάθε λίτρο (ή \(1000 mL\)) αερίου μείγματος υπάρχουν \(1,7 mol\) \(O_2\).
δ)
i. Το oξυγόνο έχει ηλεκτρονιακή δομή \(K(2) L(6)\).

  • Με \(6\) ηλεκτρόνια στην εξωτερική στιβάδα, ανήκει στην \(VIA\)\(16η\)) ομάδα.
  • Αφού έχει ηλεκτρόνια σε δύο στιβάδες, ανήκει στη 2η περίοδο.

ii. Το \(Ο^{2-}\) έχει ηλεκτρονιακή δομή \(K(2) L(8)\), δηλαδή δομή ευγενούς αερίου (δομή ίδια με του Νέου (\(Ne\)). Το άτομο του ευγενούς αερίου είναι ουδέτερο και έχει \(10\) ηλεκτρόνια, άρα θα έχει και \(10\) πρωτόνια στον πυρήνα, οπότε έχει \(Ζ =10\).
2.2
α) Θα προτείναμε το διάλυμα \(NaOH\), γιατί μπορεί να σχηματιστεί ίζημα \(Al(OH)_3\). Αν με την προσθήκη \(NaOH\) παρατηρήσουμε σχηματισμό ιζήματος, τότε το δείγμα περιέχει ιόντα \(Al^{3+}\), αλλιώς δεν περιέχει.
Με την προσθήκη \(Νa_2SΟ_4\) δεν θα παρατηρήσουμε κάτι, αφού τα δυνητικά προϊόντα (\(Al_2(SO_4)\) και \(NaNO_3\)) είναι διαλυτά στο νερό.
β) Θα προτείναμε το διάλυμα \(Na_2CO_3\), γιατί μπορεί να σχηματιστεί ίζημα \(FeCO_3\). Αν με την προσθήκη διαλύματος \(Na_2CO_3\) παρατηρήσουμε σχηματισμό ιζήματος, τότε το δείγμα περιέχει ιόντα \(Fe^{2+}\), αλλιώς δεν περιέχει.
Με την προσθήκη \(Νa_2SΟ_4\) δεν θα παρατηρήσουμε κάτι, αφού τα δυνητικά προϊόντα \(FeSO_4\) και \(NaNO_3\) είναι διαλυτά στο νερό.
γ) Θα προτείναμε το διάλυμα \(Νa_2SΟ_4\), γιατί μπορεί να σχηματιστεί ίζημα \(BaSO_4\). Αν με την προσθήκη διαλύματος \(Na_2SO_4\) παρατηρήσουμε σχηματισμό ιζήματος, τότε το δείγμα περιέχει ιόντα \(Ba^{2+}\), αλλιώς δεν περιέχει.
Με την προσθήκη διαλύματος \(ΝaCl\) ή \(NaOH\) δεν θα παρατηρήσουμε κάτι, αφού τόσο τα \(BaCl_2/ΝaNΟ_3\) όσο και το \(Ba(OH)_2/ΝaNΟ\) είναι διαλυτά στο νερό.
δ) Η Νίκη έχει δίκιο. Η ανίχνευση ενός ιόντος δεν αρκεί από μόνη της για να κατηγορηθεί μια μονάδα. Και οι δύο παράγοντες που αναφέρει είναι σωστοί.

  • Η γεωγραφική κατανομή θα μας δείξει αν υπάρχει εντοπισμένη ή γενικευμένη ρύπανση.
  • Η ποσότητα του ιόντος πρέπει να υπερβαίνει τα επιτρεπτά όρια, για να θεωρηθεί επικίνδυνη.

(Γενικά, η επιστημονική τεκμηρίωση απαιτεί σύγκριση, έλεγχο αρκετών μεταβλητών και ποσοτικά δεδομένα, όχι μόνο παρουσία ή απουσία ενός συστατικού.)