Για να εκτυπώσετε το Θέμα πατήστε "Εκτύπωση"!
Τύπος Σχολείου: | Γενικό Λύκειο | Πηγή: Ι.Ε.Π. | Αναγνώσθηκε: 1036 φορές Επικοινωνία | |
---|---|---|---|---|
Μάθημα: | Άλγεβρα | Τάξη: | Α' Λυκείου | |
Κωδικός Θέματος: | 34919 | Θέμα: | 2 | |
Τελευταία Ενημέρωση: | 18-Μαΐ-2023 | Ύλη: | 2.3. Απόλυτη Τιμή Πραγματικού Αριθμού 4.2. Ανισώσεις 2ου Βαθμού |
Τύπος Σχολείου: | Γενικό Λύκειο |
---|---|
Τάξη: | Α' Λυκείου |
Μάθημα: | Άλγεβρα |
Θέμα: | 2 |
Κωδικός Θέματος: | 34919 |
Ύλη: | 2.3. Απόλυτη Τιμή Πραγματικού Αριθμού 4.2. Ανισώσεις 2ου Βαθμού |
Τελευταία Ενημέρωση: 18-Μαΐ-2023 |
ΘΕΜΑ 2
α) Να λύσετε την ανίσωση:
$$x^{2}-10x+21<0\ \ \ \ (1)$$
(Μονάδες13)
β) Αν η ανίσωση \((1)\) έχει λύσεις τους αριθμούς \(x\) για τους οποίους ισχύει \(3 < x < 7\) και o αριθμός \(x\) είναι λύση της παραπάνω ανίσωσης, να δείξετε ότι η παράσταση \(Α=|x-3|+|x-7|\) είναι σταθερή, δηλαδή ανεξάρτητη του \(x\).
(Μονάδες 12)
ΛΥΣΗ
α) Το τριώνυμο \(x^{2}-10x+21\) έχει διακρίνουσα:
$$Δ=(-10)^{2}-4\cdot 1\cdot 21=100-84=16$$
και ρίζες:
$$x_{\text{1,2}}=\dfrac{-(-10)\pm \sqrt{16}}{2\cdot 1}$$ $$=\dfrac{10\pm 4}{2}$$ $$=\begin{cases} \dfrac{10+4}{2}=7 \\ \dfrac{10-4}{2}=3 \end{cases}$$
Το πρόσημο του τριωνύμου για τις διάφορες τιμές του \(x\) φαίνεται στον παρακάτω πίνακα:

Από τον πίνακα προσήμων συμπεραίνουμε ότι:
$$x^{2}-10x+21 < 0 $$ $$\Leftrightarrow 3 < x < 7$$
β) Αφού ο \(x\) είναι λύση της ανίσωσης \((1)\) ισχύει:
$$3 < x \Leftrightarrow 0 < x-3$$
άρα:
$$|x-3|=x-3$$
και:
$$x<7 \Leftrightarrow x-7<0$$
άρα:
$$|x-7|=7-x$$
Οπότε:
$$Α=|x-3|+|x-7|$$ $$=x-3+7-x=4$$
Δηλαδή, η παράσταση \(Α\) είναι σταθερή, ανεξάρτητη του \(x\).